A18

Etisk refleksjon - en systematikk for å ivareta verdighet og integritet

Forfattere: Christine Haga Sørlie1, Tanja Alme2

1. KS 2. Faggruppe for Kreftsykepleierne, NSF

E-post: chs@ks.no

 

Tittel: Etisk refleksjon - en systematikk for å ivareta verdighet og integritet

Bakgrunn Samarbeid om etisk kompetanseheving er en nasjonal satsing som skal bistå kommunene lokalt og regionalt slik at ansatte og ledere får økt kompetanse på å identifisere, reflektere over og håndtere etiske utfordringer i sin praksis. Det startet som et prosjekt i 2007, og har siden vært i kontinuerlig drift.

Metode Lære opp ansatte i tjenestene til å bruke systematisk etisk refleksjon som en kunnskapsbasert metodikk for kvalitetsforbedring og fagutvikling. Med systematisk etisk refleksjon mener vi at den etiske refleksjonen er planlagt, ledet av en person med kompetanse og det brukes en metodikk. Dette er noe annet enn spontane samtaler om etiske utfordringer

Resultat Ledere og ansatte melder om at systematisk etisk refleksjon har bidratt til økt etisk bevissthet, tryggere ansatte, bedre trivsel og lavere sykefravær, bedre kvalitet på tjenestene, inkludert økt pasientsikkerhet, styrket autonomi og bedre pårørendesamarbeid. Dermed vil det være et viktig tiltak for praksisnær kompetanseheving i palliasjon.

Konklusjon Tjenestene etterspør mer kompetanse på praksisnær etisk refleksjon, og mulighet til å øve seg i bruk av metodikk. Vi vil gjerne gjennomføre en etikkrefleksjon ved bruk av 6-trinnsmodellen i en parallellsesjon.

Link til hefte om 6-trinnsmodellen: https://www.ks.no/globalassets/Veileder-til-6-trinnmodellen-for-etisk-refleksjon-pdf.pdf

Link til rapporten fra 2023 om etikk og ledelse: https://www.ks.no/contentassets/fccb191295da4663a904a0e5646f44f4/RapportEtikkLederskap.pdf

 

Link til en hand-out om rapporten: https://www.ks.no/contentassets/fccb191295da4663a904a0e5646f44f4/Handout-Etikk-og-lederskap-A5-nett.pdf

Link til undersøkelsen fra 2018 om kvalitet:
https://www.ks.no/contentassets/e0a7fb15701d4bf895ba6be77b83a277/evalueringsrapport_sek_jan2019.pdf

Forrige
Forrige

A17

Neste
Neste

A19