P02

Kompetanseoverføring i sykehus; legers og sykepleieres erfaringer etter samarbeid med palliativt team - en kvalitativ studie

Janet Bakken1, Bodil Furnes1

1Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger, janet.bakken@uis.no, bodil.furnes@uis.no

Bakgrunn: En organisert kompetansebygging er nødvendig for å videreutvikle fagfeltet palliativ medisin, og palliative team har her en viktig rolle. En grunnleggende forutsetning for god palliativ behandling er at hele personalet har den nødvendige kompetansen. Hensikten med studien var å undersøke hvilke forhold som er av betydning for at leger og sykepleiere i sykehusavdelinger skal erfare kompetanseoverføring som følge av samarbeid med palliativt team.   

Metode: Kvalitativ forskningsmetode med et deskriptivt-eksplorativt design, basert på semistrukturerte intervjuer, ble benyttet i studien. 4 leger og 4 sykepleiere ble inkludert ved strategisk utvalg. Intervjuene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse beskrevet av Graneheim og Lundman.

Resultat: Flere forhold synes å påvirke kompetanseoverføring. Resultatene ble tydeliggjort gjennom diskusjonsområdene; ‘Betydning av organisering og samarbeid’ og ‘Betydningen av ulike tradisjoner i praksis’. En multiprofesjonell tilnærming i avdelingene, der samarbeidet mellom palliativt team og avdelingene er preget av tillit og trygghet, samt forståelse for den andres arbeidssituasjon er viktig. Respekt for den andres kompetanse framkom som vesentlig. Det er behov for en tydelig plan for arbeidet, strukturerte samtaler og felles språk. Det bør tilstrebes et samarbeid med fysiske møter, der leger og sykepleiere kan være deltagende i diskusjon, observasjon og behandling.     

Konklusjon: En multiprofesjonell tilnærming, der spesialisert og generell palliativ behandling er integrert i oppfølgingen av pasienten, kan føre til økt samarbeid og kompetanseoverføring. Kompetanseoverføring skjer i en sosial kontekst, og det må derfor være tilrettelagt for fysisk samarbeid. God kultur for kompetanseoverføring må tilstrebes i alle avdelinger og være forankret i ledelsen. 

Forrige
Forrige

P03

Neste
Neste

P01