MP03

To ukers elektivt fordypningskurs i palliativ medisin ved medisinstudiet i Bergen; opplegg og utbytte

Dagny Faksvåg Haugen1,2, Margrethe Aase Schaufel1,3, Jan Henrik Rosland1,4

1Klinisk institutt 1, Universitetet i Bergen; 2Kompetansesenter i lindrande behandling Helseregion Vest, 3Lungeavdelinga og 4Palliativt team, Smerte- og palliasjonsavdelinga, Haukeland universitetssjukehus

dagny.haugen@helse-bergen.nomargrethe.aase.schaufel@helse-bergen.no,

roslandjanhenrik@gmail.com      

 

Bakgrunn: Fra 2018 har medisinerstudenter i Bergen hatt mulighet for å velge elektive kurs i siste halvdel av studiet. Vi ønsket å tilby et fordypningskurs i palliativ medisin og systematisk evaluere studentenes læringsutbytte.    

 

Metode: Systematisk litteraturgjennomgang om elektive studentkurs i PubMed. Utarbeiding av kursopplegg med Blended learning. Evaluering av læringsutbytte ved hjelp av flervalgstest og spørreskjemaene Thanatophobia Scale (TS) og Self-efficacy in Palliative Care (SEPC) Scale. 

     

Resultat: På bakgrunn av funn fra litteratursøk utarbeidet vi et to ukers interaktivt fordypningskurs med følgende tema: Grunnlagstenkning i palliativ medisin, smerte- og symptomlindring, psykososiale og åndelige/eksistensielle utfordringer, etisk refleksjon, kommunikasjon og omsorg ved livets slutt. Fire dager er praksis, på sykehusavdeling, palliativt senter og kommunal lindrende enhet. Studentene leverer et pasientfremlegg, to skriftlige oppgaver og et refleksjonsnotat.

Siden 2018 har vi hatt fire kurs for i alt 48 studenter fra 5. og 6. studieår (fra 2021 bare 6. år). Studentenes evaluering av kurset har vært svært god. Testresultatene har bedret seg fra kursstart til kursslutt for alle gruppene. Skår for flervalgstesten har i snitt økt med 22% (spredning 13-33). TS-skår er i snitt redusert med 28% (24-32) og SEPC-skår økt med 50% (42-64), som tegn på økt trygghet i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende. Studentenes refleksjonsnotat viser at praksis og kommunikasjonstrening med rollespill betyr mye for læringsutbyttet.          

     

Konklusjon: Et to ukers fordypningskurs i palliativ medisin gir utbytte i form av økte kunnskaper og ferdigheter og større trygghet i møte med alvorlig syke og døende pasienter og deres pårørende.

Forrige
Forrige

MP04

Neste
Neste

MP02