P13

Digital etterutdanning i palliativ eldreomsorg, en konsekvens av Covid-19 pandemien

Evy Gangstø Steinseide1, Irene Aasmul1

1Verdighetsenteret Bergen, egs@verdighetsenteret.no, ia@verdighetsenteret.no

 

Bakgrunn: Verdighetsenteret tilbyr en etterutdanning i palliativ eldreomsorg som i Covid-19 pandemien ble digitalisert. Denne undervisningsformen var en ny måte å tilby fordypning i palliativ eldreomsorg på.

 

Metode: Det er gjennomført en «mixed-method» studie der deltakerne ved utdanningen har besvart evalueringsskjema bestående av standardiserte svaralternativer og åpne felt til egne kommentarer og innspill. Dette har gitt kvantitative og kvalitative data. I tillegg er det gjennomført individuelle dybdeintervjuer av ledere som har hatt ansatte på etterutdanningen. Det er gjennomført tematisk analyse av intervju og fritekstfelt fra evalueringsskjema etter metode fra Clarke & Brown. Kvantitativ data er beskrevet i enkel deskriptiv statistikk.  

 

Resultat: Analyser viser at tilegnelse av kompetanse innenfor palliativ eldreomsorg er kompleks og det er identifisert sentrale fordeler og barrierer. Den digitale undervisningsformen kan gi større frihet, og flere får mulighet til å delta på etterutdanningen og dermed muligheten til å øke kompetansen. På den andre siden kan den digitale plattformen begrense oppfølgingen av deltakerne og deres forståelse av grunnleggende temaer og begreper. Lederne fremhever at den digitale etterutdanningen gir mulighet til at flere ansatte kan delta, og at dette har betydning for implementering i etterkant, samt åpner for større mulighet for diskusjon og refleksjon. 

 

Konklusjon: Å digitalisere etterutdanningen i palliativ eldreomsorg gav muligheten for å heve kompetansen hos helsepersonell til tross for en pågående pandemi. Den digitale undervisningsformen krever tilpasninger og bevissthet knyttet til fordeler og barrierer ved digital kunnskapsformidling. Erfaringene som fremkommer i denne studien vil påvirke fremtidig pedagogisk opplegg, og innholdet i programmet for palliativ eldreomsorg.

Forrige
Forrige

P14

Neste
Neste

P12