A51
Et nytt frivillighetstilbud til alvorlig syke og døende pasienter i sykehus. Erfaringer fra iLIVE-prosjektet "Live well - die well"
Forfattere: Grethe Skorpen Iversen1, Mona Vindenes2, Dagny Faksvåg Haugen1,3, på vegne av iLIVE-prosjektet (Horizon 2020 id 825731)
1. Kompetansesenter i lindrande behandling Helseregion Vest 2. Frivillighetstjenesten, Kommunikasjonsavdelingen, Haukeland universitetssjukehus 3. Klinisk Institutt 1, Universitetet i Bergen
E-post: grethe.skorpen.iversen@helse-bergen.no
Tittel: Et nytt frivillighetstilbud til alvorlig syke og døende pasienter i sykehus. Erfaringer fra iLIVE-prosjektet "Live well - die well"
Bakgrunn Som ledd i Horizon 2020-prosjektet iLIVE "Live well – die well" (2019-2023) utviklet fem land (England, Nederland, Norge, Slovenia og Spania) i fellesskap et opplegg for en frivillighetstjeneste til å bistå alvorlig syke og døende pasienter i sykehus. Haukeland universitetssjukehus har siden 2016 hatt en frivillighetstjeneste. Dette tilbudet ble utvidet etter at 13 frivillige gjennomførte et fordypningskurs i palliasjon over åtte kvelder.
Målsettingen for denne kvalitative studien var å evaluere det nye tilbudet til alvorlig syke og døende.
Metode Ett fokusgruppeintervju med iLIVE-frivillige (n=3) og ett med ansatte (n=4), ut fra semistrukturert intervjuguide. Lydopptak ble transkribert og tematisk analysert ut fra et rammeverk.
Resultat De erfarne iLIVE-frivillige opplevde det nyttig og meningsfullt å få mulighet til å utvide sin kompetanse og derved kunne bidra på en annen måte enn før (å være til stede for støtte og samtale). Erfaringene i møte med alvorlig syke pasienter og deres nærmeste var positive. De frivillige opplevde at de ved å være til stede, kunne bety en forskjell. Ansatte fra to ulike avdelinger syntes oppdragene var godt koordinert og oppgavene avklart. De erfarte at de frivillige var engasjerte og motiverte, men bevisst sin rolle. Begge grupper fremhevet det medmenneskelige aspektet: betydningen av å få være et medmenneske og opplevelsen av at de frivillige delte sin medmenneskelige erfaring. Gruppene var enige om at det nye frivillighetstilbudet måtte gjøres bedre kjent.
Konklusjon Erfaringene med frivillighetstilbudet til alvorlig syke og døende var positive. Betydningen av det medmenneskelige aspektet ble fremhevet. Deltakerne var enige om at tilbudet må synliggjøres bedre i sykehuset.